بهداشت دهان و دندان چگونه رعایت شود؟

  1. خانه
  2. /
  3. مجله دندانپزشکی
  4. /
  5. بهداشت دهان و دندان چگونه رعایت شود؟

تقریبا تمامی افراد به اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان ها واقفند و می دانند که برای داشتن دندان های سالم، با کمترین مشکلات مانند پوسیدگی باید نکات بهداشتی مانند مسواک زدن دندان ها را راعایت کرد. در ادامه با چند نکته بهداشتی برای مراقبت بهتر از دهان و دندان آشنا می شوید:

  1. دندان هایتان را روزانه 2 بار با حوصله، با دقت و به آرامی با مسواک مناسب (مسواک برس های نرم soft) مسواک بزنید، دندانپزشکان توصیه می کنند در زمان مسواک زدن دندان ها از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید و با مقدار خمیر دندان روی مسواک دندان ها را مسواک بزنید. سایز و شکل مسواک متناسب با دهان و دندان هایتان باشد، به طوری که به تمامی نواحی دهان و دندان ها دسترسی داشته باشد، برای بچه از مسواک مناسب کودکان و خمیر دندان مخصوص کودکان استفاده کنید.
  2. دندانپزشکان بسیاری مسواک زدن زبان در کنار مسواک دندان ها را نیز توصیه می کنند، باکتری های دهان از عوامل اصلی بوی بد دهان هستند، با مسواک زدن دندان ها و زبان بسیاری از این باکتری ها از بین می روند و دهان تمیز می شود.
  3. تعویض مسواک در زمان مناسب را فراموش نکنید. گفته می شود تقریبا هر 3 – 4 ماه یکبار لازم است مسواک تان را تعویض کنید، حتی اگر زودتر از این مدت فرسودگی یا تغییراتی در برس های مسواک تان مشاهده کردید، بهتر است مسواک را تعویض کنید، گفته می شود مسواک کهنه با برس های فرسوده نه تنها باعث تمیز کردن کامل دندان ها نمی شود، بلکه می تواند به دندان ها و لثه ها آسیب بزند. این سوال که مسواک چند وقت یکبار عوض شود بهتر است؟ شاید سوال بسیاری از شما بوده باشد.
  4. طبق گفته دندانپزشکان استفاده از نخ دندان در کنار مسواک نیز از اهمیت بالایی در مراقبت از دندان ها برخوردار است. مسواک سطوح دندان ها را تمیز می کند و نخ دندان بین دندان ها را که مسواک به این نواحی دسترسی ندراد. توصیه شده نخ دندان حداقل یکبار در شبانه روز و ترجیها شب ها قبل از مسواک زدن دندان ها استفاده شود. امروزه مسواک های بین دندانی در داروخانه و سایت های اینترنتی به فروش می رسد که گفته می شود کار این مسواک ها نیز تمیز کردن بین دندان هایی است که مسواک قادر به تمیز کردن این نواحی نیست.
  5. همه ما از اهمیت مسواک دهان و دندان ها مطلع هستیم و می دانیم که هیچ چیزی جای مسواک زدن و رعایت صحیح و کامل بهداشت دهان و دندان ها را نمی گیرد، با این حال ممکن است شرایطی پیش بیاید که فرصت مناسبی برای مسواک زدن دندان ها بعد از صرف وعده های غذایی نباشد، در چنین وضعیتی بهتر است حداقل دهان تان را با آب بشویید، چنین کاری باعث رقیق شدن اسیدهای تشکیل شده در دهان که از عوامل پوسیدگی هستند می شود.
  6. به طور منظم هر 6 ماه یکبار یعنی یالانه 2 بار جهت معینه و بررسی وضعیت سلامت دهان و دندان ها به دندانپزشکی مراجعه کنید، این از مواردی است که شاید بسیاری از ما رعایت نمی کنیم، اما خوب است بدانیم که بسیاری از مشکلات دندانی که انسان ها با آن رو به رو می شوند، ابتدا یک مشکل ساده بوده است و اگر به موقع از این موضوع مطلع می شدیم شاید این مشکلا پیش نمی آمدند. برای مثال پوسیدگی دندان که به دندان درد شدید و عصب کشی منجر می شود ابتدای کار با یک پوسیدگی سطحی روی دندان شروع می شود، در این معاینات دندانپزشکی، دندانپزشک از این پوسیدگی ها به موقع مطلع می شود و در همان ابتدای کار قبل از این مشکل جدی شود، دندان ترمیم می شود، یا اگر دندان ها جرم داشتند، جرمگیری دندان انجام می شود. بوی بد دهان و بیماری لثه و بسیاری از مشکلات دهان و دندان از عوارض جرم دندان ها هستند. توصیه می شود اگر مشکلی در دهان و دندان هایتان مشاده کردید به آن بی توجه نباشید و سریعا به یک دندانپزشکی مراجعه کنید.
  7. تغذیه و سبک زندگی سالم در سلامت دهان، دندان ها و بدن ما نقش مهمی را ایفا می کنند، مصرف روزانه لبنیات، شیر، میوه و سبزیجات و صیفی جات مانند هویج، سیب، کاهو و … و خوراکی های حاوی کلسیم، فلوارید و … می توانند در تامین سلامت دندان ها مفید و موثر باشند.

سوالی درباره این مطلب دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

ایجاد وبسایت اختصاصی

برای دندانپزشکان و دندانپزشکی ها

شرکت های بیمه

طرف قرارداد با مراکز دندانپزشکی

دندانپزشکی اقساطی

خدمات اقساطی دندانپزشکی: ایمپلنت، ارتودنسی و …

فهرست