دندان قروچه (علت، تشخیص و درمان)

  1. خانه
  2. /
  3. مجله دندانپزشکی
  4. /
  5. دندان قروچه (علت، تشخیص و درمان)

آیا هنگام عصبانیت یا در مواقع استرس دندان ها را به هم فشار می دهید؟ برخی از افراد ناآگاهانه دندان های خود را روی هم فشار می دهند یا همان دندان ها را به هم فشار می دهند که می تواند منجر به سایش دندان و درد عضلات صورت می شود. فشردن یا ساییدن دندان ها را دندان قروچه می گویند. برخی افراد در خواب و ناآگاهانه دچار دندان قروچه می شوند. برخی دیگر نیز در طول روز دچار این مشکل می شوند (اغلب در موقعیت های مضطرب).

فشردن شدید دندان ها می تواند سردرد صبحگاهی، درد صورت، عضلات فک خسته و دندان های فرسوده را در ادامه داشته باشد. دندان قروچه با استرس مرتبط است و همچنین می تواند در بیمارانی که داروهای ضد افسردگی مصرف می کنند رخ دهد.

چه کسانی دندان قروچه دارند؟

  • کسی که در خواب شبانه صدای خراش (سایش دندان ها بهم) می دهد
  • کسی که از سردرد کسل کننده صبحگاهی شکایت دارد
  • کسی که احساسا درد یا درد در عضلات فک، به خصوص در صبح دارد
  • کسی که دندان های آسیب دیده دارد

دندان قروچه چگونه تشخیص داده می شود؟

جراح دندان با معاینه دندان ها و لمس مفصل گوش و ماهیچه های صورت می تواند تشخیص دهد که شما دچار دندان قروچه هستید یا خیر. احتمالا تاریخچه کاملی از مسائل پزشکی، داروها، شیوه زندگی و رژیم غذایی شما گرفته خواهد شد. ممکن است از اطرافیان، شریک یا اعضای خانواده شما درباره صدای دندان قروچه و هر گونه صدای ساییدن غیر معمول دندان ها بهم سوال  شود. دندان های از دست رفته، دندان های شکسته، دندان های فرسوده، تراز نامناسب دندان ها باید مورد توجه قرار گیرد. یک دندان نیش بد می تواند باعث عدم تعادل و ناهماهنگی بین دندان ها، مفصل گوش و عضلات صورت شود و مشکلاتی را ایجاد می کند. در ادامه درمان پس از تجزیه و تحلیل ویژگی های بالینی توصیه می شود.

دندان قروچه اگر مربوط به یک موقعیت استرس زا در زندگی باشد که از بین نرود می تواند سال ها ادامه داشته باشد.

چگونه دندان قروچه را درمان کنیم؟

ابتدا باید علت دندان قروچه تشخیص داده شود. امام ممکن است توسط دندانپزشک یک محافظ دندان شبانه به بیمار داده می شود. این را باید در شب و زمان خواب برای دندان ها استفاده کند تا از آسیب دندان جلوگیری می کند. یا اگر دندان قروچه به دلیل یک مشکل دندانی ایجاد شده باشد، پس از ترمیم مجدد دندان ها باید متوقف شود. همانطور که گفته شد ابتدا باید علت دندان قروچه یافت شود.

برخی از علل دندان قروچه

  1. استرس: برای دندان قروچه ناشی از استرس، مشاوره و روان درمانی حرفه ای توصیه می شود. مکن است داروهای شل کننده عضلانی برای درد عضلات توسط پزشک تجویز می شود.
  2. مشکلات دندانی: اگر دندان قروچه شما مربوط به مشکلات دندانی باشد، دندانپزشک شما احتمالاً آن را با اصلاح تراز دندانها درمان می کند. در موارد شدید، دندانپزشک شما ممکن است نیاز به استفاده از انله یا روکش دندان برای تغییر شکل کامل سطوح جویدنی دندان ها توصیه کند.
  3. دارو: اگر علت دندان قروچه به عنوان یک عارضه جانبی داروهای ضد افسردگی باشد، پزشک می تواند داروی دیگری برای مقابله با دندان قروچه به شما بدهد.

دندان قروچه در کودکان

دندان قروچه ممکن است در کودکان نیز رخ دهد، اما معمولاً دندان قروچه در کودکان تا 13 سالگی متوقف می شود. صفحه نایت گارد یا همان محافظ دندان برای جلوگیری از سایش بیش از حد دندان می تواند با توصیه دندانپزشک تا آن زمان توسط کودک استفاده شود.

دندان قروچه نباید نادیده گرفته شود و درمان نشود. سایش دندان ها و ورود نیروهای بیش از حد دندانها بهم می تواند به دندان ها آسیب بزند و آنها را ضعیف کند که منجر به از دست دادن زودرس دندان می شود.

نتیجه‌ای پیدا نشد.

سوالی درباره این مطلب دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

ایجاد وبسایت اختصاصی

برای دندانپزشکان و دندانپزشکی ها

شرکت های بیمه

طرف قرارداد با مراکز دندانپزشکی

دندانپزشکی اقساطی

خدمات اقساطی دندانپزشکی: ایمپلنت، ارتودنسی و …

فهرست