عوارض جرم دندان چیست؟

  1. خانه
  2. /
  3. مجله دندانپزشکی
  4. /
  5. عوارض جرم دندان چیست؟

بعد از صرف انواع خوراکی ها، پلاک های دندانی نرم و سفید رنگ بر روی دندان ها تشکیل می شوند که لازم است با مسواک زدن صحیح از روی دندان ها پاک شوند. اگر این پلاک های میکروبی از روی سطوح دندانی پاک نشوند، کم کم و به مرور زمان تبدیل به لایه ای سفت به رنگ زرد و قهوه ای می شوند که به آن جرم دندان می گویند.

دندانپزشکان توصیه می کنند بهتر است دندان ها هر چند وقت یکبار جرمگیری شوند (البته اگر روی سطوح دندانی جرم تشکیل شده باشد). اما اگر این جرم ها روی دندان ها قرار بگیرند و پاک نشوند، ممکن است عوارضی داشته باشند و برای دهان و دندان هایمان مشکل زا شوند. برای همین دندانپزشکان توصیه می کنند اگر جرم ها روی دندان هایتان تشکیل شده اند به مراکز دندانپزشکی که جرم گیری دندان ها را انجام می دهند مراجعه کنید.

عوارض جرم های روی دندان ها

  • لق شدن و افتادن دندان
  • خونریزی مکرر لثه ها
  • بوی بد دهان
  • التهاب لثه و تغیر رنگ لثه و دندان
  • تحلیل لثه و از بین رفتن زیبایی و سلامت لثه
  • ایجاد گیر غذایی و امکان پوسیدگی دندان

چه کار کنیم دندان ها دیرتر جرم بگیرند

به گفته دندانپزشکان دندان ها به دلیل مصرف انواع خوراکی ها معمولا دچار جرم های دندانی می شوند، اما با رعایت نکاتی می توان کمک کرد تا روی دندان ها کمتر و یا دیرتر جرم تشکیل شود و از ضخامت جرم ها نیز کاسته شود. یکی از مهمترین موارد روش صحیح رعایت بهداشت دهان و دندان ها است، شاید افرادی دندان هایشان را مسواک می زنند، از نخ دندان و دهانشویه استفاده می کنند، اما باز هم روی دندان هایشان جرم تشکیل می شود.

علت این مورد می تواند این باشد که احتمالا این افراد با اینکه مسواک می زنند اما به روش صحیحی این کار را انجام نمی دهند و برای همین پلاک ها و مواد غذایی از روی دندان ها بخوبی پاک نمی شوند. روش صحیح تمیز کردن دندان ها را یاد بگیرید، می توانید به دندانپزشکی مراجعه کنید و از دندانپزشک آموزش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را بیاموزید، همچنین احتمالا دندانپزشک با توصیه های بیشتر و بهتری که خواهد داشت می تواند در این مورد بیشتر کمکتان کند.

اگر این موارد را رعایت کنید، اهل سیگار و قلیان نباشید و میزان نوشیدن چای و قهوه را کمتر از میزان عرف مصرف کنید، این موارد می توانند کمک کنند کتر دچار جرم های دندانی شوید.

سوالی درباره این مطلب دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

ایجاد وبسایت اختصاصی

برای دندانپزشکان و دندانپزشکی ها

شرکت های بیمه

طرف قرارداد با مراکز دندانپزشکی

دندانپزشکی اقساطی

خدمات اقساطی دندانپزشکی: ایمپلنت، ارتودنسی و …

فهرست